aangezichtspijn-2560x1100.webp

Aangezichtspijn, oftewel Trigeminusneuralgie is een aandoening die steeds meer voor komt. De pijn lokaliseert zich vaak aan één kant van het gezicht, maar kan ook aan beide kanten aanwezig zijn.

De pijnaanvallen die opkomen zijn meestal brandend, stekend, hevig van aard en eze kunnen enkele seconden tot minuten duren. De aanvallen kunnen uitgelokt worden door aanraking van de neus, scheren, praten, eten of door contact met koude lucht. Tussen de aanvallen door is er vaak geen pijn.

Trigeminusneuralgie
Aangezichtspijn

De nervus trigeminus is de vijfde hersenzenuw en is verantwoordelijk voor het gevoel in het aangezicht. Aan beide zijden van het gezicht ontspringt deze zenuw vanuit de hersenstam en loopt over de schedelbasis. Op de plek van de zenuwknoop (het ganglion van Gasser) ontspringt de nervus trigeminus zich weer in 3 takken (zie onderstaand figuur.), namelijk de;

- Nervus ophthalmicus (1e tak), deze verzorgt het gevoel van het voorhoofd en de ogen.
- Nervus maxillaris (2e tak), deze verzorgt het middenstuk van het gelaat. Dit wil zeggen de wang, de neus, maar ook inwendig de bovenkaak, het bovengebit en de neusbijholten.
- Nervus mandibularis (3e tak), deze verzorgt het gevoel in de onderkaak, het ondergebit, de tong en de kin. Deze tak heeft naast gevoelsvezels ook motorische vezels voor de aansturing van de kauwspier.

Omdat de zenuw zich in drieën vertakt, heet deze de 'drieling zenuw'. Een letterlijke vertaling van ‘’ Trigeminus ‘’. Neuralgie wil zeggen dat er hevige pijn aanwezig is in het verzorgingsgebied van een zenuw door prikkelingen van de zenuw.

Trigeminusneuralgie (1).jpg

Trigeminus zenuw

Uit mijn eigen onderzoek is gebleken dat klachten van Trigeminusneuralgie/aangezichtspijn wel degelijk verlicht kunnen worden of zelfs kunnen verdwijnen door VoetreflexPlus.

Tijdens de behandeling wordt er gekeken naar zowel de Westerse als de Chinese geneeskunde. Verstoringen in het lichaam worden opgezocht en behandeld. Ook wordt er gekeken of er nog andere factoren meespelen die invloed hebben op de onbalans zoals bijvoorbeeld stress, ontstekingen of vermoeidheid. Zijn  één of meerdere van deze oorzaken aanwezig, dan wordt dat ook in de behandeling meegenomen om tot een sneller en blijvender resultaat te komen.

‘’ Stel je voor dat de geringste aanraking van je gezicht, het kan zelfs een briesje zijn, je de meeste pijn doet ervaren die jij je kunt voorstellen. ‘’

Aangezichtspijn en VoetreflexPlus